Miasto Gmina Olkusz

Harmonogram Wywozu Odpadów

Z dniem 1 stycznia 2025r. obowiązują nowe stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

36,00 zł/os. - zbiórka selektywna
72,00 zł/os. - bez segregacji

Operatorem gospodarki odpadami dla Gminy Olkusz jest firma
ALBA MPO Sp. z o.o..
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, wszelkie informacje można uzyskać:

BOK ALBA

ul. Floriańska 2/18
32-300 Olkusz

tel.: +48 32 241 00 81
email: alba-mpo@alba.com.pl

Jak segregować?

Zapoznaj się z informacjami na temat sposobów segregacji odpadów

METAL I TWORZYWA SZTUCZNE

WYRZUCAMY:
- torebki foliowe
- kartony po mleku i napojach
- plastikowe nakrętki
- opakowania po jogurtach
- plastikowe butelki po napojach, kosmetykach, środkach czystości
- opakowania metalowe
- puszki po napojach
- opakowania po aerozolach

PAPIER

WYRZUCAMY:
- opakowania z papieru i tektury
- makulaturę, ulotki
- kartony
- zeszyty
- papier biurowy
- gazety

SZKŁO

WYRZUCAMY:
- puste szklane butelki po napojach i żywności (bez nakrętek)
- puste szklane słoiki
- puste szklane butelki po kosmetyjach

BIOODPADY

WYRZUCAMY:
- kuchenne resztki roślinne: obierki, skórki od warzyw i owoców
- resztki pochodzenia roślinnego (np. fusy po kawie i herbacie)
- trawę, liście, drobne gałęzie

ODPADY ZMIESZANE

WYRZUCAMY:
- zwierzęce odpady kuchenne: resztki mięsa, kości, skóry
- skorupki z jajek
- pieluszki jednorazowe
- zanieczyszczony papier
- ceramikę
- odchody zwierzęce
- popiół (zimny)
- zwykłe żarówki żarnikowe

źródło multimediów: profil YouTube Nauka To Lubię Junior

Odpady z produkcji rolnej m.in. opony nie są odbierane w ramach Odbioru odpadów od mieszkańców ani nie są przyjmowane do Gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Mieszkaniec gminy musi je zutylizować na własny koszt. Lista podmiotów przyjmujących takie odpady dostępna jest na stronie Małopolskiej Izby Rolniczej lub stronie Urzędu Gminy i Miasta Olkusz.

Przydomowe Oczyszczalnie Ścieków

Mieszkańcy, którzy posiadają przydomową oczyszczalnię ścieków zobowiązani są do wywozu osadu nie rzadziej niż raz na dwa lata, natomiast jeśli jest to zbiornik bezodpływowy (szambo) mieszkańcy zobowiązani są do wywozu nieczystości płynnych stosownie do zużycia wody i pojemności zbiornika bezodpływowego, zgodnie z obowiązującą Uchwałą Nr LIX/652/2023 Rady Miejskiej w Olkuszu z dn. 12.12.2023 r.

Zużycie wody wskazane jest w fakturze od PWiK Sp. z o.o. lub wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. – 2,4 m 3 /1 osoba/1m-c. Informację o pojemności zbiornika bezodpływowego pozyskujemy od Asenizatora.

Gminny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów

Z czym jedziemy do PSZOK?

Odwiedź nas

PSZOK Olkusz

aleja 1000 lecia 15d
32-300 Olkusz
tel.: +48 536 780 120

GODZINY OTWARCIA:
poniedziałek: 9:00 – 15:00
wtorek: 8:00 – 15:00
środa: 9:00 – 15:00
czwartek i piątek: 11:00 – 17:00
sobota: 8:00 – 14:00

Najczęstsze błędy
podczas oddawania
odpadów do PSZOK

niewłaściwa segregacja odpadów,
mieszanie różnych rodzajów odpadów,
dostarczanie zanieczyszczonych odpadów,

PSZOK nie przyjmuje:
opakowań po chemikaliach,
części samochodowych,
odpadów przywożonych niezgodnie z regulaminem

Jakie rodzaje odpadów są przyjmowane w

PSZOK Olkusz

  • papier i tektura, oddzielnie kartony, książki,
  • szkło – osobno szkło opakowaniowe, osobno płaskie, bez metalowych czy plastikowych elementów,
  • tworzywa sztuczne, w tym butelki, folia, zabawki i inne rzeczy z plastiku,
  • odpady ulegające biodegradacji, np. korzenie pocięte na kawałki,
  • odpady zielone nieprzekraczające 1 metra,
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, np. telewizory, komputery,
  • meble i odpady wielkogabarytowe (maksymalnie 0,5 Mg rocznie na gospodarstwo domowe),
  • odpady budowlano-rozbiórkowe, takie jak gruz (do 1 Mg rocznie), armatura łazienkowa, ceramika sanitarna, okna, ale bez styropianu, folii czy innych zmieszanych odpadów,
  • zużyte opony z samochodów osobowych (do 4 sztuk na mieszkańca rocznie),
  • przeterminowane leki, chemikalia oraz inne drobne odpady niebezpieczne.
  • zużyte baterie, akumulatory,

Jakie są limity
na mieszkańca w PSZOK

  • Gruz budowlany – można oddać maksymalnie 1 tonę (Mg) rocznie z drobnych remontów przeprowadzanych samodzielnie.
  • Odpady budowlano-rozbiórkowe, takie jak armatura łazienkowa, ceramika sanitarna czy drzwi – limit wynosi 0,2 tony (Mg) rocznie na gospodarstwo.
  • Odpadowa papa z remontów – do 1 tony (Mg) rocznie.
  • Meble i inne odpady wielkogabarytowe – można oddać do 0,5 tony (Mg) rocznie.
  • Zużyte opony z samochodów osobowych – limit wynosi 4 sztuki na mieszkańca w ciągu roku.
  • Styropian budowlany – do 0,2 tony (Mg) rocznie, przy czym musi być on posegregowany na czysty i ten z klejem lub siatką.

Aplikacja
Miasto i Gmina
OLKUSZ

Wielozadaniowa, darmowa aplikacja mobilna dla mieszkańców

Aktualności, wydarzenia i powiadomienia

Aplikacja oferuje błyskawiczny dostęp do gminnych aktualności i wydarzeń. Dzięki niej otrzymasz powiadomienia o sytuacji kryzysowej czy terminie wywozu odpadów.

Mapa interaktywna

Obiekty na mapie są grupowane w kategoriach i podkategoriach, posiada dane opisowe i kontaktowe oraz multimedialne. Dodatkową funkcją jest możliwość uruchomienia nawigacji prowadzącej do wybranego obiektu.

Kalendarz wywozu odpadów

Aplikacja przypomni o terminie odbioru poszczególnych odpadów, poinformuje o zasadach prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, powiadomi o aktualnościach związanych z tą tematyką.

Zeskanuj kod i pobierz aplikację

Aplikacja dostępna dla systemów Android i iOS

Zawiadomienie o zmianie wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązującej od 1 stycznia 2025 roku

Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz zawiadamia, że Rada Miejska w Olkuszu uchwałą nr V/66/2024 z dnia 29 października 2024 roku w sprawie określenia metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty, dokonała zmiany stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które od dnia 1 stycznia 2025 roku

Możliwe zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  • właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości – 1,50  miesięcznie na mieszkańca zamieszkującego nieruchomość,
  • właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o których mowa w art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny w wysokości – 5 zł od stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny.

Zgodnie z treścią ww. ustawy, każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma zawiadomienie  o zmienionej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki i danych zawartych w dotychczas złożonej deklaracji.

Właściciel  nieruchomości uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Terminy wnoszenia opłat nie uległy zmianie, tj.:

  • za I kwartał – do 15 kwietnia danego roku
  • za II kwartał – do 15 lipca danego roku
  • za III kwartał – do 15 października danego roku
  • za IV kwartał – do 27 grudnia danego roku

Stawki obowiązujące za wywóz odpadów

  • stawka miesięczna opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za odpady zbierane selektywnie od osoby:
    36,00 zł,
  •  
  • stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny:
    72,00 zł

miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

Pouczenie

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zgłosić każdą zmianę danych mających wpływ na ustalenie opłaty (zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość, narodziny, zmiana właściciela, sprzedaż nieruchomości, zwolnienie od kompostowania) w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, a w przypadku śmierci mieszkańca, w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.

 

Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu:

 

+48 (32) 626 01 19
lub
+48 (32) 626 01 18

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko. Jeśli jednak masz co do tego zastrzeżenia, możesz ją opuścić. Akceptuje Czytaj więcej